ikona-telefon 605 828 838
Máte dotaz?

Sledujte nás

ANEBOO | JAK VYTVOŘIT PRODUKTOVÉ FOTOGRAFIE

PRODUKTOVÉ
FOTOGRAFIE

jak na firemní fotografie?

ÚVODEM

Co je to vlastně produktová fotografie? Podle definic je produktová fotografie, nebo jestli chcete katalogová fotografie žánr, který nalézá své využití v reklamě a zachycuje vizuální vlastnosti produktu. Tohle je ale trochu sušší že? Zkusíme si tedy něco o produktových fotografiích povědět.


ZÁKLAD O PRODUKTOVÝCH FOTOGRAFIÍCH

Chystáte se někdo z vás nebo vašich známých na pořízení produktových fotografií od profesionála? Nebo to chcete zkusit svépomocí ve vaší firmě? Zkusíme si tedy nastínit pár základních informací a to, co vše je třeba k pořízení produktových fotografií znát a vědět.Správná produktová fotografie by měla být především dokonalou obrazovou informací o vašem výrobku nebo zboží. Právě taková, která by měla pomoci zákazníkovi rozhodnout se pro zakoupení právě od vás.

Nemusí vyvolávat ve člověka nějaké emoce, pocity, jde o dokonalou informaci o tvaru, ovládání, materiálu, barvě, velikosti. Fotografie musí zkrátka vyvolat v zákazníkovi dojem toho, že si daný produkt dovede představit používat a ovládat. Možná si říkáte že to zní jednoduše. Zkrátka vyfotíte váš výrobek z více úhlů, fotografie nahrajete na vaše webové stránky a máte vyhráno. Není tomu ale úplně tak. Aby z fotografií bylo přesně zřejmé, co je třeba, bude nutno spoustu věcí nastavit a připravit.


SVĚTLO

Právě správné světlo je pro focení fotografií tím nejdůležitějším parametrem. Fotografové rozlišují světlo podle tří parametrů a to charakteru, směru a teploty. Podle charakteru máme světlo přímé a rozptýlené. Při focení produktových fotografií se právě přímému světlu musíme vyhnout, jinak nám vznikne až nepřirozeně vysoký stín a ten odvádí pozornost zákazníka přímo od produktu. Na rozptýlené světlo existuje mnoho různých rekvizit, ať už od fotografických pauzovacích papíru, deštníků, získáme ho ale i odrazem od velké bílé plochy, stropu, stěn, polystyrenu. Dejte ale pozor na různé hrany, přehyby, které by opět fotografii narušovali a odváděli pozornost. Směr světla, jak ho známe z běžného života směřuje od shora dolů. Proto hlavní světlo u focení musí být nastaveno jako horní. Aby ale produkt měl malý přirozený stín budeme potřebovat ještě minimálně jedno boční světlo. Třetí a neméně důležitá je teplota. Tu měříme ve stupních Kelvina. Některé digitální fotoaparáty již dnes mají možnost nastavení barevné teploty přímo ve stupních, k tomu ale potřebujeme znát přesnou teplotu světla kterou svítíme.

Jak má vypadat profesionální logo?

NASTAVENÍ PŘEDMĚTU

Fotografovaný produkt musí být samozřejmě pěkně ostrý. K tomu nám napomáhá ohnisková vzdálenost. U základního objektivu se ohnisková vzdálenost rovná úhlopříčce formátu, na který zaznamenáváme. Další věc, která nám hraje roli je použitá clona. Pro dostatečnou ostrost je třeba použít poměrně velké clonové číslo, pozor ale na obrysovou ostrost. Když je zaclonění až příliš velké, dochází k tomu, že paprsek světla prochází moc malou štěrbinou a to nám ostrost zmenšuje. U kvalitnějších objektivů je ideální číslo clony v rozmezí 11-16. Vzdálenost přístroje od produktu je třetím a posledním bodem. Správně by měl být produkt zobrazen na 80–90% pole. To by jsme ale museli mít objektiv hodně blízko a s ostrostí by stejně nastával problém. Řešením je pak použití ohniskové clony v 1,5 až dvojnásobku u základního objektivu.


VOLBA POZADÍ

Jak má vypadat profesionální logo?

Dnes není vůbec žádný problém sehnat barvu pozadí jakoukoliv, na kterou si jen vzpomeneme. V praxi ale nebude žádná barva pro focení produktových fotografií vhodná. Každé barevné pozadí se totiž vždy na produkt odráží a tím zkresluje skutečnost. Nejvíce použitelné pozadí jsou tedy bílé, šedivé a někdy i černé. Zajímalo by vás, jak je to s fotografováním černé na černém pozadí, a naopak bílé na bílém? V tomto hraje svoji roli i psychologie. Všichni víme že papír je bílý, a například při focení bílých ručníků na bílém pozadí se nám vše slije v jedno a nevidíme vlastně nic. Dáme-li je od pozadí dál, vytvoříme bílé ručníky na světle šedém pozadí, my chceme ale bílou na bílé. Proto si pohrajeme se clonou a pozadí alespoň o 2 čísla přesvítíme. Dostaneme čistě bílé pozadí, ručníky budou světle šedé. Lidský mozek má ale zafixováno, že ručník je bílý, nechá se zmást a vidí tak bílou na bílé. Podobně to platí i s černou na černé. Budeme tedy fotografovat černý fotoaparát. Dáme přístroj na černé pozadí a vznikne nám černé na tmavě šedé. To je problém černé, protože většina černých materiálů vždy velké procento světla odráží. Předmět musíme dát tedy od pozadí tak daleko, aby na něj nedopadalo žádné světlo. Fotoaparát opět nasvítíme tak, aby byl na fotografii tmavě šedý, mozek ví že fotoaparát je černý a vidí tedy opět černou na černém. Pomoci si můžeme ještě zadním světlem, které nám udělá světlejší linku po krajích. Světlo ale nesmí být vidět a nesmí svítit do objektivu.