ikona-telefon 605 828 838
Máte dotaz?

Sledujte nás

ANEBOO | psychologie barev ve světě

PSYCHOLOGIE
BAREV
VE SVĚTĚ

PSYCHOLOGIE BAREV TROŠKU JINAK

ÚVODEM

Možná si říkáte že o psychologii barev už tu řeč byla, a to v našem článku o tom, jak správně zaujmout firemním logem. Dnes ale trošku odlehčíme, pojmeme toto téma i jinak a pokusíme se vám nastínit něco, co jste třeba ještě neslyšeli, zkusíme si jednoduchý test a třeba o sobě sami odhalíte něco, o čem jste neměli zdání.


BARVY JSOU VŠUDE KOLEM NÁS

Přiměla vás někdy barva k zamyšlení nad tím, co v nás lidech vlastně vyvolává? Myslíte, že barvy mohou mít vliv na to co si myslíme, co prožíváme a jaké jsou naše vnitřně hluboko zakořeněné tendence? Těmto úvahám se již dlouho věnuje nespočet lidí různých oborů. Lékaři a psychologové se pomocí barev snaží rozpoznat charakterové rysy člověka, grafici se naopak snaží, aby barvy co nejlépe vystihovaly svůj konkrétní účel a vyvolávaly v zákazníkovi dobrý pocit. Každý s nás je ale jiný, jinak vnímáme různé věci. Řeknu-li teď červená barva, každý z vás, co tento článek čtete si představíte něco jiného. Navíc barvy nikdy nevnímáme samostatně, vnímáme je v kontextu s okolím, našimi zkušenostmi ale třeba také kulturou, ve které žijeme. Určitě znáte rčení jiný kraj, jiný mrav. Nebudeme tedy příliš omílat to co již znáte a řekneme si k barvám radši pár zajímavostí.

ORANŽOVÁ BARVA je teplou, slunečnou barvou, je to barva mnoha květin, potravin. Působí dynamicky, povzbudivě, sebevědomě a dokáže uklidnit. V USA je oranžová barva spojována se svátkem Halloween, v Islámských kulturách si například muži barví vousy na oranžovo jako symbol dokončení jejích poutě. V Irsku a na Ukrajině vyvolá tato barva politický podtext.

ČERVENOU BARVU vnímá lidský mozek nejzajímavěji. Je to barva krve, zapadajícího slunce, čerstvého ovoce. Je symbolem síly, vášně a touhy po životě. Například v Číně se s červenou barvou setkáte velice často, je to pro ně barva blahobytu, používají ji k „přivolání štěstí“. Víte, že na východě nosí nevěsty i červené šaty. V Jižní Africe je naopak červená barvou smutku a truchlení, v Rusku je to barva, kterou si každý spojí s komunismem.

ŽLUTÁ je veselá barva, je poutačem pro naše oči a působí srdečně. Je v ní naděje, touha se rozvíjet, osvobozuje. V Shakespearovských spisech je to barva zbabělosti, v Japonsku znamená pravý opak, tady je symbolem statečnosti a odvahy. Protože je to barva podobná zlatu, často se s ní setkáte v Indii u tamějších obchodníků.

ZELENÁ barva je nejběžnější barvou v přírodě, proto se často používá k vyjádření souladu, rovnováhy a klidu. Je to barva, která symbolizuje Islám, v Indii je totiž považována na nejčistší barvu. Protože zelená je barvou amerických bankovek, má ji hodně lidí spojeno i s bohatstvím a mocí.

MODRÁ je barva vody, nebe, evokuje v nás tedy pocit nekonečnosti a důvěry. Modrá se považuje za nejvíc uklidňující barvu, příliš modré ale může způsobit sklíčenost a deprese. V mnoha částech světa znázorňuje modrá autoritu, důstojnost a hrdost, bývá velice často spojována s inteligencí. S modrou barvou jsme se mohly setkat již ve starověkém Egyptě a ten tyto aspekty splňuje, nemyslíte?

PURPUROVÁ byla kdysi a stále je velice vzácnou barvou. Byla a je spojována s bohatstvím a mocí, byla to barva králů. Je to vlastně směsice modré a červené. Je vášnivá s kapkou rozbouřenosti, často bývá v různých částech světa spojována s nadpřirozenem a magickými účinky.

Jak má vypadat profesionální logo?

JAKOU BARVU MÁTE NEJRADŠI?

Říká vám něco pojem Lüscherův test? Dříve to bývala velice opěvovaná metoda, dnes se od ní již trochu opouští, má ale stále něco do sebe a s určitými znalostmi psychologie dokáže tento test odhalit více, než se může zdát. Jde o metodu, která je založena na preferování a odmítání určitých barev. Psycholog poté dokáže vyhodnotit určité emoční založení, motivační komponenty, potřeby či formy chování. My si tento test zjednodušíme tak, abyste si ho mohly každý doma sám vyhodnotit během pár minut.

Vezměte si barevné lístečky. Základními používanými barvami jsou, šedá, modrá, zelená, červená, žlutá, fialová, hnědá a černá. Nyní si stopněte 30 vteřin a seřaďte barvy tak, jak se vám nejvíce líbí. Psycholog by poté vyhodnocoval celou škálu, my se zaměříme pouze na první zvolenou barvu.

Pokud jste zvolili jako první hnědou, budete nejspíše člověk, co potřebuje cítit jistotu, máte touhu zapustit kořeny a vyhýbáte se situacím které vám způsobují nepohodu. Máte na prvním místě žlutou? Jste člověk, který je velmi zaměřený do budoucnosti. Modrá barva by pro vás znamenala vlastnosti empatie, vnitřní harmonie a vyrovnanosti. Šedá na startu značí, že se do života příliš neangažujete, spíše jím tak proplouváte a čekáte co vám ještě přinese. Vy, co jste zvolili zelenou, jste pohotový, houževnatí a vytrvalí. Stojíte nohama pevně na zemi, máte ale stále potřebu dělat na druhé dojem. Červení lidé budou mít vždy tendenci se prosadit, rozhodně nebudou sedět v koutě, jsou rázní a chtějí žít plnohodnotný život. Fialová pro vás bude znamenat to, že se nejspíše až příliš často necháte unášet světem fantazie a snů, věříte v nadpřirozeno. První (a poslední) černá barva je jednoduše protest. Nechcete se prosadit, nechcete být vidět a často jednáte velice ukvapeně.

Jak má vypadat profesionální logo?

ZÁVĚR

Pro chvíli oddechu a pohody vám možná tato malá hra, tato ukázka dala něco nového. Třeba v sobě ještě objevíte stránky, které vám jsou doposud skryty, možná vám neřekne nic, co byste sami nevěděli. Nám ale připadá jako výstižná a optimistická charakteristika která sice může odhalit i nějaké slabiny, ale ty má zkrátka každý.